Er wordt nogal verschillend gedacht over wat Public Relations precies doet. Het is daarom misschien makkelijker om te vertellen wat Public Relations niet doet. Het praat bijvoorbeeld niet recht wat krom is. Public Relations is dus geen ‘morning after pil’. Public Relations is veel meer het bewustzijn transparant te moeten zijn over wat je doet en waarom je het doet. Het stelselmatig communiceren met als doel wederzijds begrip te bevorderen, is de basis van Public Relations.

Overheden en organisaties die open zijn over hun gedrag zijn minder kwetsbaar. Zij zijn beter in staat een band op te bouwen met publiek en klanten en wekken minder argwaan bij de media. Elk bedrijf -groot of klein- zal zich bewust moeten zijn van het belang van goede Public Relations. Jammer genoeg denken veel organisatie dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Maar als er iets mis gaat dan lost de PR-adviseur alles op.

Niets is minder waar! Soms kun je niet veel meer doen dan de schade beperken en openheid van zaken geven. Het niet altijd leuk om te horen, maar soms is het verstandiger om je lot te ondergaan. Wie kent immers het spreekwoord "wie geschoren wordt, moet stilzitten" niet?

Terug